Widok zawartości stron
Regulaminy korzystania z dróg leśnych
W załączeniu publikujemy zarządzenia: nr 47/2019 z dnia 14 listopada 2019 roku nadleśniczego Nadleśnictwa Grodziec wprowadzające regulamin korzystania z dróg leśnych na terenie Nadleśnictwa Grodziec oraz nr 20/2020 z dn. 27 maja 2020 r. w sprawie regulaminu korzystania z leśnych dróg udostępnionych do ruchu publicznego dla pojazdów silnikowych, zaprzęgowych i motorowerów na terenie Nadleśnictwa Grodziec. Zachęcamy również do zapoznania się z zarządzeniem nr 54 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dn. 8 października 2019 r. w sprawie wprowadzenia wytycznych dotyczących korzystania z dróg leśnych, a także ich oznakowania i udostępniania dla ruchu pojazdami silnikowymi, zaprzęgowymi i motorowerami (także w załaczeniu). Poniżej tekst opublikowany na Portalu Pracowniczym Lasów Państwowych wyjasniający zagadnienia związane z nowymi regulacjami:
"W celu uniknięcia niewłaściwych interpretacji przepisów zawartych w zarządzeniu nr 54 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dn. 8 października 2019 r. w sprawie wprowadzenia wytycznych dotyczących korzystania z dróg leśnych, a także ich oznakowania i udostępniania dla ruchu pojazdami silnikowymi, zaprzęgowymi i motorowerami, niezbędne są poniższe wyjaśnienia i uzupełnienia odnoszące się do treści zarządzenia i załączników:
1. Drogi leśne zasadniczo podzielone zostały na dwie kategorie o innym reżimie prawnym z innymi zasadami korzystania z tych dróg. Są to drogi leśne nie udostępnione i drogi leśne udostępnione do ruchu publicznego.
2. Wprowadzona ramowa treść regulaminów korzystania z dróg leśnych i dróg leśnych udostępnionych do ruchu publicznego, daje możliwość, poza wskazanymi obligatoryjnymi punktami, dostosowania ich treści do lokalnie panujących warunków, poprzez wprowadzenie dodatkowych zapisów, pod warunkiem ich zgodności z ogólnymi postanowieniami zarządzenia, którego omawiane regulaminy są załącznikami. Określenie ramowa treść oznacza, że stanowi ona szkielet regulaminu, który można dostosować/rozbudować. Należy pamiętać by kody QR umieszczone na tablicach informacyjnych odsyłały do właściwego regulaminu na stronie nadleśnictwa.
3. Przez zorganizowanie miejsc postojowych i parkingów na terenie leśnym w bezpośrednim sąsiedztwie drogi publicznej rozumie się sytuację, gdy po zjeździe z drogi publicznej dojazd do miejsca postojów pojazdów (tzw. parkingu leśnego) odbywa się drogą leśną, która poza dojazdem do ww. miejsca nie jest udostępniona do ruchu publicznego. W takiej sytuacji na końcu wyznaczonego miejsca postoju pojazdów należy postawić tablicę informacyjną TL-1.
4. Uregulowania dotyczące porozumień z podmiotami zewnętrznymi w zakresie utrzymania przez nich udostępnionych dróg leśnych oznaczają sytuację, gdy z drogi udostępnionej do ruchu publicznego korzysta podmiot prowadzący działalność komercyjną, np. ciężki transport samochodowy (do żwirowni, kamieniołomu, co skutkuje dużą ilością pojazdów wysokotonażowych, które niszczą drogę). Sytuacja dotyczyć może również porozumień z samorządami, które wykorzystują drogę leśną jako dojazd dla mieszkańców miejscowości przy udostępnionej drodze, itp. Są to okoliczności, w których zarządca jest uprawniony do zawarcia szczególnego porozumienia z zewnętrznym podmiotem, zawierającego uregulowania dotyczące remontów i utrzymania przedmiotowej drogi, lub wskazanego odcinka drogi.
5. Definicje niektórych pojęć użytych w zarządzeniu:
- drogowskaz – zastosowanie oznakowania zgodnego z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczenia na drogach;
- tablica kierunkowa – oznakowanie, o którym mowa w rozdziale 7.5. Księgi Identyfikacji Wizualnej Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe;
- tablice informacyjne – tablice opisane w załączniku nr 2 i nr 4 do zarządzenia.
6. Właściwym rozwiązaniem dla udostępnianych dróg leśnych, uzgodnionym w Biurze Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, jest zastosowanie „strefy ruchu" – znak drogowy D-52. Istotne znaczenie, z uwagi na zachowanie zgodności z przepisami kodeksu ruchu drogowego ma kolejność ustawienia znaków pionowych, opisana w załączniku 5 do zarządzenia. Jako pierwszy musi zawsze występować znak – tablica informacyjna TL-2, a dopiero po nim może być posadowiony znak D-52 (strefa ruchu) wraz z B-33 (ograniczenie prędkości). Ustawienie znaków w odwrotnej kolejności jest niezgodne z przepisami kodeksu ruchu drogowego (w obrębie strefy ruchu nie powinno się stawiać oznakowania innego niż wynikające z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dna 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczenia na drogach; tablica TL-2 postawiona w strefie ruchu nie ma „mocy prawnej").
7. Czasowe wyłączenie z udostępnienia drogi leśnej nie może być dłuższe niż 1 rok, co oznacza, że wyłączenie z udostępniania do ruchu publicznego drogi leśnej trwające/przewidziane ponad wskazany okres obliguje do zmiany zarządzenia nadleśniczego o drogach udostępnionych.
8. Obowiązek usunięcia oznaczeń zawierających skrót „ALP" oraz wyrażenie „Administracja Lasów Państwowych" jest konieczny, bowiem taki podmiot nie istnieje od ponad 27 lat, tj. od momentu wejścia w życie ustawy o lasach.
9. Obowiązek usunięcia znaków „droga zakładowa", „droga wewnętrzna" oraz innych podobnych, wynika z faktu, że zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych – wszystkie drogi niebędące drogami publicznymi są drogami wewnętrznymi, drogi leśne są drogami wewnętrznymi i nie ma potrzeby ich dodatkowego oznakowania. Ponadto w potocznym obiegu przyjęło się, że droga oznakowana znakiem D-46 (droga wewnętrzna) jest dopuszczona do ruchu, stąd by nie powodować wątpliwości potencjalnych użytkowników, należy usunąć ww. oznakowanie. Usuniecie oznakowania „dróg zakładowych" jest niezbędne, gdyż taka kategoria dróg nie istnieje w przepisach.
10. Zmiana treści rozdziału 7.7 i 7.8 z Księgi Identyfikacji Wizualnej Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe podyktowana jest tym, że opisane tam znakowanie nie jest zgodne z przepisami kodeksu ruchu drogowego."
Najnowsze aktualności
Ćwiczenia GFFF POLAND 2025
Ćwiczenia GFFF POLAND 2025
We wtorek 1 lipca 2025 roku, na terenie Nadleśnictwa Grodziec, rozpoczęły się ćwiczenia GFFF POLAND 2025.
GFFF to skrót od angielskiej nazwy Ground Forest Fire Fighting, co oznacza jednostkę Straży Pożarnej do gaszenia pożarów lasów z ziemi, bez użycia pojazdów. Jest to specjalnie wyszkolona grupa strażaków, która interweniuje w przypadku pożarów lasów, zwłaszcza tych rozległych, gdzie użycie pojazdów jest utrudnione lub niemożliwe. Strażacy Państwowej Straży Pożarnej z woj. wielkopolskiego i woj. lubelskiego, zorganizowani w ramach modułu do gaszenia pożarów lasu z ziemi GFFF Poland, przewidziani do działań gaśniczych poza granicami kraju, trenują na obszarach leśnych. Scenariusz ćwiczeń obejmuje symulacje pożarów lasów, łąk, terenów niezurbanizowanych.
Skąd taka potrzeba?
Kraje południa Europy od kilku tygodni zmagają się z niekorzystną pogodą pożarową, charakteryzującą się: długotrwałym brakiem opadów, wysoką temperaturą oscylującą w granicach 38-44°C, niską wilgotnością powietrza na poziomie 27-32%, silnym i zmiennym wiatrem.
Powyższe czynniki, wpływają na ogólny wynik wskaźnika FWI (Fire Weather Index), który w większości państw południa Europy w ostatnich tygodniach utrzymuje się na poziomie wysokim, bardzo wysokim lub ekstremalnym. Wysokie zagrożenie pożarowe sprawia, że w krajach tych wybuchają liczne pożary, przekraczające możliwości reagowania sił krajowych.
W odpowiedzi na wniosek złożony przez Albanię, Państwowa Straż Pożarna rozważa możliwość zadysponowania modułu GFFF składającego się z 36 ratowników. Ćwiczenia, o których mowa to element sprawdzenia gotowości i przygotowania.
W środę 2 lipca 2025 roku ćwiczenia miały miejsce na terenie leśnictwa Stawisko (Nadleśnictwo Grodziec). Objęły one teren oddziałów 99 i 102. Podczas manewrów obecni byli m. in. Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych dr inż. Kwiryn Naparty, p.o. Nadleśniczy Nadleśnictwa Grodziec Arkadiusz Matuszewski, Starszy Specjalista SL ds. bhp, ochrony p-poż. i łowiectwa Karol Klimczak, a także przedstawiciele Straży Leśnej przy Nadleśnictwie Grodziec. Okoliczne OSP zabezpieczały teren działań. Warunki pogodowe niemal idealnie odzwierciedlały aktualną, wysoce niebezpieczną sytuację na południu Europy, co tylko potwierdziło znakomite przygotowanie i pełną gotowość strażaków do niesienia pomocy.
Współpraca pomiędzy PGL LP, a PSP to ważny element na drodze do sukcesu w ochronie przeciwpożarowej. Tego typu ćwiczenia to nie tylko test gotowości operacyjnej, ale również ważny element współpracy pomiędzy różnymi organami m. in. między PSP, a PGL LP. Realne zagrożenia pokazują, jak ważne jest, by być gotowym do działania – tu i teraz.
Warto też pamiętać, iż związku z realizacją ćwiczeń wiąże się ze wzmożonym ruchem pojazdów pożarniczych. Dziękujemy za zachowanie spokoju i wyrozumiałość- są to ćwiczenia o kluczowym znaczeniu dla zapewnienia bezpieczeństwa w sytuacjach rzeczywistego zagrożenia.