Wydawca treści Wydawca treści

Ochrona lasu

Wiedza o procesach zachodzących w przyrodzie i kontrola stanu środowiska leśnego pozwalają leśnikom na wczesną diagnozę zagrożeń, mogących wpłynąć negatywnie na stan lasu. Każdego roku podejmują oni działania mające na celu zachowanie trwałości lasu i zwiększenie jego naturalnej odporności na czynniki szkodotwórcze.

Podstawą działania w ochronie lasu jest Instrukcja Ochrony Lasu wprowadzona Zarządzeniem
nr 57 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 22 listopada 2011 roku.


Lasy są narażone na szkodliwe działanie wielu czynników abiotycznych i biotycznych. W związku z tym konieczne jest ciągłe śledzenie ich zdrowotności oraz występujących zagrożeń i podejmowanie w razie potrzeby właściwego działania ochronnego.

Do czynników abiotycznych zaliczamy : szkody od wiatru, śniegu i mrozu, susze, podtopienia na skutek nadmiernych opadów, niedobór składników pokarmowych w glebie.

Do czynników biotycznych zaliczamy szkodniki owadzie, choroby grzybowe, szkody wyrządzone przez kręgowce.

Czynniki antropogeniczne  – wywołane przez człowieka (np. pożary, zanieczyszczenia przemysłowe, zaśmiecanie lasu).

Ochrona lasu przed zwierzyną.

Szkody w uprawach i młodnikach powodowane są głównie przez jelenia i sarnę. W celu ograniczania szkód nadleśnictwo podejmuje skuteczne działania polegające na: grodzeniu domieszek liściastych oraz modrzewia na uprawach a w rębniach złożonych grodzenie gniazd, wykładaniu drzew zgryzowych, zabezpieczaniu indywidualnym sadzonek, stosowaniu odpowiednich technik przy wykonywaniu zabiegów pielęgnacyjnych ( nie redukcja, a ogławianie zbędnych egzemplarzy), wykorzystywanie wszelkich gatunków krzaczasto – drzewiastych oraz przedplonowych jako formy pielęgnacyjno – ochronnej dla hodowanych gatunków . Nie stosuje się ogrodzeń wielkopowierzchniowych oraz chemicznego zabezpieczenia upraw przed zgryzaniem, jak i młodników przed spałowaniem.

Ważnym elementem ochrony upraw i młodników przed szkodami ze strony zwierzyny jest ochrona i zachowanie śródleśnych łąk i polan.

Uprawa uszkodzona przez jelenie fot. M. Mikołajczyk

Uprawa zabezpieczona przed szkodami ze strony zwierzyny fot. M. Mikołajczyk

Ochrona lasu przed owadami. Najpoważniejsze zagrożenia pojawiają się w lasach nadleśnictwa od szkodników pierwotnych, a spośród nich od brudnicy mniszki, barczatki sosnówki i boreczników.

Borecznik na pniu sosny w czasie gradacji fot. M. Grzybowska

Prognozowanie występowania szkodników pierwotnych prowadzi się poprzez wykładanie pułapek z feromonem Lymodor na brudnicę mniszkę na stałych powierzchniach kontrolnych,liczenie motyli brudnicy mniszki i barczatki sosnówki metodą „transektu", jesienne poszukiwania szkodników sosny wykonywane na 10 półmetrowych schematycznie rozmieszczonych powierzchniach na każdej partii kontrolnej, drzewa kontrolne z opaskami lepowymi do obserwacji barczatki sosnówki i brudnicy mniszki, okresowe ścinki drzew na płachty.

Drzewa uszkodzone przez żery owadów fot. M. Grzybowska

Szkody powodowane przez czynniki abiotyczne. Znaczenia gospodarczego nabierają szczególnie: Szkody od wiatrów. Susze. Późne przymrozki. Szczególnie dotkliwe są susze wczesnowiosenne i niewłaściwy rozkład opadów dla wegetacji roślin, mające poważny wpływ na stan upraw, szczególnie nowo zakładanych.

Brak opadów w odpowiednim okresie wegetacji utrudnia uzyskanie odnowień naturalnych. Późne przymrozki uciążliwe stają się szczególnie dla hodowli dębów i buków.

Szkody od wiatru fot.L. Błażejewski

Dąb uszkodzony przez przymrozki fot. M. Mikołajczyk

Ochrona różnorodności biologicznej.

Podstawą ochrony lasu powinna być profilaktyka, czyli kształtowanie kondycji zdrowotnej lasu zapobiegającej powstawaniu gradacji owadzich i innych chorób, kształtowanie odporności drzewostanów na czynniki abiotyczne oraz utrzymanie właściwej higieny lasu.
Przykładem zasad profilaktyki (między innymi) jest stosowana od około 40 lat kompleksowa metoda biologicznej ochrony lasu. Podstawowy zespół elementów stosowanych w ramach ogniskowo-kompleksowej metody stanowią działania poprawiające warunki egzystencji w środowisku leśnym ptaków i nietoperzy takie, jak:

  • wywieszanie skrzynek lęgowych dla ptaków
  • wywieszanie schronów dla nietoperzy
  • dokarmianie ptaków, ochrona mrowisk
  • utrzymanie remiz śródleśnych obsadzanych głównie gatunkami krzewiastymi pozostawianie w drzewostanach wybranych drzew,głównie dziuplastych,do ich biologicznej śmierci i naturalnego rozkładu,
  • pozostawianie kęp starodrzewi na zrębach,
  • zachowanie cennych elementów środowiska przyrodniczego jak: torfowiska, bagna, śródleśne łąki poprzez nadanie im statusu użytku ekologicznego,
  • odtwarzanie śródleśnych bagien i oczek wodnych,
  • wyznaczenie powierzchni do ochrony ksylobiontów,
  • wprowadzanie ognisk biocenotycznych na uprawy.

Budka lęgowa dla ptaków  fot.L. Kopińska

Śródleśne oczko wodne fot. Lidia Kopińska


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Zakup sprzętu niezbędnego do realizacji zadań edukacji ekologicznej wśród Wielkopolan w Ośrodku Edukacji Leśnej w Nadleśnictwie Grodziec

Zakup sprzętu niezbędnego do realizacji zadań edukacji ekologicznej wśród Wielkopolan w Ośrodku Edukacji Leśnej w Nadleśnictwie Grodziec

Nadleśnictwo Grodziec w roku 2022 uzyskało dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu na realizację przedsięwzięcia pn. „Zakup sprzętu niezbędnego do realizacji zadań edukacji ekologicznej wśród Wielkopolan w Ośrodku Edukacji Leśnej w Nadleśnictwie Grodziec”. Koszt kwalifikowany przedsięwzięcia wynosi: 50 216,81 zł. Program został wsparty przez WFOŚiGW w Poznaniu, który przyznał środki finansowe w formie dotacji w wysokości 31 689,00 zł.

Koszt kwalifikowany przedsięwzięcia wynosi:  50 216,81 zł.
Program został wsparty przez WFOŚiGW w Poznaniu, który przyznał środki finansowe w formie dotacji w wysokości 31 689,00  zł.

 

Najważniejszym elementem działań edukacyjnych Nadleśnictwa Grodziec jest funkcjonowanie Ośrodka Edukacji Leśnej (OEL). Zajęcia z zakresu edukacji ekologicznej są prowadzone w terenie oraz w pomieszczeniach OEL. Ważnym elementem oferty edukacyjnej jest sala edukacyjna, która pozwala prowadzić zajęcia warsztatowe, ewaluacyjne i prezentację multimediów o szerokiej tematyce przyrodniczej.

Zakup sprzętu pomoże podnieść świadomość ekologiczną społeczeństwa podczas prowadzonych zajęć na temat zachodzących zmian klimatycznych, znaczenia ochrony bioróżnorodności oraz ochrony wód i powietrza. Jednym z celów prowadzenia edukacji leśnej jest również uświadomienie znaczenia prawidłowego gospodarowania odpadami. Natomiast zapoznanie z działalnością znajdującego się Nadleśnictwie Grodziec Ośrodka Rehabilitacji Zwierząt oraz Zagrody wolnościowej dla zwierząt inspiruje do podejmowania działań związanych z ochroną przyrody. Zakup sprzętu fotograficznego pozwoli na produkcję własnych materiałów multimedialnych o tematyce przyrodniczej, które będą wykorzystywane w edukacji, na stronie internetowej i profilu FB.

Nasz obiekt cieszy się dużym zainteresowaniem wśród Wielkopolan. Leśnicy dzielą się wiedzą i doświadczeniem na temat zasad prowadzenia zrównoważonej gospodarki leśnej. W 2019 roku przeprowadzono 134 zajęć w formie lekcji terenowych i w Sali edukacyjnej, którymi zostało objęte ok. 2700 osób. Niestety w roku wybuchu pandemii COVID-19 oraz w wyniku ograniczeń z nią związanych liczba uczestników spadła. W 2020 roku - 13 zajęć, ok. 900 osób, w 2021 roku - 47 zajęć, ok. 1300 osób.

Użycie nowoczesnych technologii ułatwi dostęp do treści edukacyjnych dla szerszego grona odbiorców oraz umożliwi pełne spożytkowanie szerokiej wiedzy leśników oraz wykorzystanie znajdujących się w OEL pomocy dydaktycznych.