Wydawca treści Wydawca treści

Formy edukacji

Zapoznaj się z formami edukacji, realizowanymi przez Nadleśnictwo Grodziec

  1. Informacji o edukacji leśnej udziela:
    Michał Matłoka tel.608554017
    e-mail: michal.matloka@poznan.lasy.gov.pl

  2. Nadleśnictwo Grodziec  w swojej ofercie edukacyjnej realizuje:
  • Lekcje terenowe- wycieczki do lasu z leśnikiem. Poziom i tematyka przekazywanej  wiedzy dostosowywany jest do wieku i poziomu wiedzy adresatów oraz aktualnie panujących pór roku i zjawisk w przyrodzie. Tematyka zajęć jest bardzo różnorodna i traktuje o zachowaniu się w lesie, pracy leśnika, gospodarce leśnej zgodnie z zasadami, życiu w zgodzie z naturą, ochronie przyrody i środowiska, życiu roślin i zwierząt itp. Podczas zajęć stosowane są różnorodne metody nauczania. Zajęcia są dostosowane do wieku uczestników oraz poziomu wiedzy.

Grupa starszych uczniów w terenie

  • Lekcje w Izbie Edukacyjnej, gdzie znajduje się ekspozycja spreparowanych zwierząt w formie dioram (przestrzenne instalacje w formie siedlisk). Zaznajomienie się z gatunkami zwierząt chronionych i rzadkich (pozyskanie, preparowanie i przetrzymywanie zgodne z Ustawą o ochronie przyrody) jak np. bielik, kormoran czarny, krogulec, bóbr oraz innych zwierząt dzikich i łownych. Ekspozycja historyczna Nadleśnictwa Grodziec oraz prac leśnych dawniej i dziś. Przedstawienie łowiectwa i trofeów myśliwskich. W Sali znajduje się kiosk multimedialny, który umożliwia pogłębienie wiedzy nawet przy braku przewodnika oraz sprzęt multimedialny z prezentacją głosów przyrody.

Opowiadanie o stroju drwala

  • Zajęcia dydaktyczne w budynku mieszczącym Model Kopalni Węgla Brunatnego i Elektrowni - przedstawienie problematyki eksploatacji odkrywkowej zasobów naturalnych oraz działań rekultywacyjnych. Problem charakterystyczny dla Regionu Konińskiego. Model przedstawia proces technologiczny wydobycia węgla, transportu oraz wykorzystania go do produkcji energii elektrycznej. W sali zgromadzono dokumentacje fotograficzną terenów eksploatacji przed i po rekultywacji oraz ciekawostki paleontologiczne (skamieniały dąb, zęby trzonowe mamuta).
  • Zajęcia z wykorzystaniem infrastruktury OEL- przy pomocy tablic, gier edukacyjnych, zagrody wolnościowej, platformy widokowej.

Zajecia z wykorzystaniem gier edukacyjnych

  • Zajęcia na ścieżce dydaktycznej "Bocian" i "Spacer z wiewiórką".
  • Wycieczki rowerowe ścieżkami rowerowymi oraz wyprawa rowerowa ścieżką "Bocian" do dostrzegalni p.poż połączona z obserwacją terenu z wysokości 29 m.
  • Wycieczki rowerowe do szkółki w Zbiersku oraz prowadzenie zajęć dydaktycznych w szkółce.

  • Akcje edukacyjne organizowane wspólnie ze szkołami.

Sadzenie drzew podczas Święta Drzewa.

Lekcje w szkołach o tematyce ekologicznej i leśnej.

  • Konkursy związane z tematyką leśną.

 

 


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Wyjaśnienie w sprawie mapy planowanych cięć w lasach

Wyjaśnienie w sprawie mapy planowanych cięć w lasach

Las na który patrzysz jest efektem gospodarki leśnej. Nic mu nie grozi.

Nawet autorzy mapy są świadomi jej usterek. Powszechna krytyka internetowej „mapy wycinek” spowodowała, że poprosili o uwagi i deklarują wolę korekty. Niestety czynią to w sytuacji, gdy mapa zdążyła wprowadzić już sporo dezinformacji.

Dlaczego internetowa „mapa wycinek” jest niewiarygodna?

Mapa prezentuje dużo większy obszar niż faktycznie, jest lub będzie objęty pracami. Czerwonym kolorem zaznaczono na niej całe fragmenty lasu, w których będą prowadzone prace, tyle że rzeczywista powierzchnia tych prac będzie o wiele mniejsza.

W większości przypadków ścinamy drzewa jedynie w niewielkich „gniazdach”, usuwamy pojedyncze egzemplarze lub grupy drzew. W innych miejscach wycinamy zaś jedynie wąski pas lasu. Wszędzie pozostaje do 5 proc. lasu do naturalnej śmierci drzew.
Nie ma mowy o tym, by-jak próbują sugerować twórcy mapy-wycinane były całe większe obszary. W polskich lasach pozyskiwanie dojrzałych drzew prowadzi się co roku jedynie na ok. 0,8 proc. powierzchni.

Na dodatek mapa sugeruje, że cięcia odbędą się niebawem. W rzeczywistości jest to obraz planów prac nadleśnictw rozłożonych na prawie dwa dziesięciolecia! (od 2011 r. do 2029 r.). Poza tym w wielu miejscach cięcia zostały przeprowadzone dużo wcześniej i już od kilku lat rośnie tam nowe pokolenie drzew.

Porównanie mapy Lasy i Obywatele i rzeczywistej skali wycinek. Źródło DGLP.

Na mapie celowo zastosowano zbyt dużą grubość linii. W efekcie im bardziej pomniejszamy mapę, tym większa jej część pokrywa się czerwonym, ostrzegawczym kolorem.
W małej skali, gdy na ekranie widać kontur całego kraju, czerwony kolor pokrywa powierzchnię większą, niż zajmują wszystkie lasy!
To apokaliptyczna, całkowicie fałszywa sugestia, że polskim lasom zagraża niebezpieczeństwo. 

Porównanie mapy Lasy i Obywatele i rzeczywistej skali wycinek. Źródło DGLP.

Mapa prezentowana jest w otoczce rzekomego ujawniania „sekretnych” informacji. W rzeczywistości to jedynie podane w tonie sensacji publicznie dostępne dla wszystkich informacje z Banku Danych o Lasach, stworzonego na zlecenie LP, przez nie w całości finansowanego i opartego w dużej mierze o ich zasoby danych. BDL zawiera przy tym o wiele więcej informacji, niż pokazuje to schematyczna mapa rzekomych wycinek.
W odróżnieniu od niej, BDL to wiarygodne narzędzie informacji i kontroli społecznej. Zachęcamy do korzystania z niego.

 Porównanie mapy Lasy i Obywatele i rzeczywistej skali wycinek. Źródło DGLP.

Pamiętajmy też, że jednym z zadań Lasów Państwowych jest dostarczanie drewna polskim firmom i obywatelom. Surowiec ten pozyskuje się w naszym kraju od lat, odbywa się to zgodnie z zasadami obowiązującymi w europejskim leśnictwie. 

Naszym priorytetem jest jak najlepsze godzenie funkcji przyrodniczych, społecznych i gospodarczych lasu na każdym obszarze, którym zarządzamy.
Czasami jest to trudne, gdyż różne cele lasu i oczekiwania różnych grup społecznych się ze sobą wykluczają. Dlatego naszym celem jest pogodzenie tych wszystkich funkcji w sposób najlepszy dla ludzi i bezpieczny dla przyrody.

Pozyskujemy drewno z lasu, ponieważ jest nam wszystkim niezbędne i dzięki temu możemy zrezygnować z produkcji tworzyw sztucznych.
Robimy to w taki sposób, by zapewnić ciągłość lasu-uzupełniając szybko wycięte fragmenty nowym pokolenie drzew, które będzie tam rosło dla naszych dzieci i wnuków.

Pamiętajmy, że tylko w ostatnim dziesięcioleciu powierzchnia lasów w Polsce zwiększyła się o 188,5 tys. ha. To obszar równy całym polskim Bieszczadom.

Lasy pokrywają jedną trzecią część kraju-to o połowę więcej niż po II wojnie światowej! Co ważne, rośnie nie tylko obszar gruntów leśnych, ale też–parafrazując słynną kwestię z komedii „Poszukiwany, poszukiwana” – zawartość lasu w lesie. Polskie lasy są coraz gęstsze, starsze, różnorodne, zasobniejsze w drewno. Przybywa w nich również niedźwiedzi, żubrów, jeleni, łosi, wilków, bielików czy innych zwierząt, których obecność świadczy o dobrych warunkach do życia w lasach.

Korzystamy z lasów w sposób zrównoważony, pozyskując co roku znacznie mniej drewna, niż go w tym czasie przyrasta. Dlatego całkowite zasoby drewna zwiększyły się w ciągu ostatnich 10 lat i należą dziś do największych w Europie.

Zauważalna zmiana dokonała się także gatunkach tworzących las. Drzew liściastych przybyło-od czasów II wojny światowej z 13 proc. do prawie 30 proc. 

W dużej mierze wynika to z przebudowy lasów prowadzonej przez leśników, czyli wycinaniu monokultur i sadzeniu w tym miejscu nowych drzew, tworząc w ten sposób zróżnicowany gatunkowo i wiekowo las.

Tych Państwa, którzy czują się zaniepokojeni bądź też mają pytania w kwestii sytuacji w swoim regionie, zachęcamy do kontaktu z leśnikami. Z chęcią wyjaśnimy wszelkie wątpliwości.