Web Content Display Web Content Display

Regulaminy korzystania z dróg leśnych

W załączeniu publikujemy zarządzenia: nr 47/2019 z dnia 14 listopada 2019 roku nadleśniczego Nadleśnictwa Grodziec wprowadzające regulamin korzystania z dróg leśnych na terenie Nadleśnictwa Grodziec oraz nr 20/2020 z dn. 27 maja 2020 r. w sprawie regulaminu korzystania z leśnych dróg udostępnionych do ruchu publicznego dla pojazdów silnikowych, zaprzęgowych i motorowerów na terenie Nadleśnictwa Grodziec. Zachęcamy również do zapoznania się z zarządzeniem nr 54 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dn. 8 października 2019 r. w sprawie wprowadzenia wytycznych dotyczących korzystania z dróg leśnych, a także ich oznakowania i udostępniania dla ruchu pojazdami silnikowymi, zaprzęgowymi i motorowerami (także w załaczeniu). Poniżej tekst opublikowany na Portalu Pracowniczym Lasów Państwowych wyjasniający zagadnienia związane z nowymi regulacjami:

"W celu uniknięcia niewłaściwych interpretacji przepisów zawartych w zarządzeniu nr 54 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dn. 8 października 2019 r. w sprawie wprowadzenia wytycznych dotyczących korzystania z dróg leśnych, a także ich oznakowania i udostępniania dla ruchu pojazdami silnikowymi, zaprzęgowymi i motorowerami, niezbędne są poniższe wyjaśnienia i uzupełnienia odnoszące się do treści zarządzenia i załączników:

1. Drogi leśne zasadniczo podzielone zostały na dwie kategorie o innym reżimie prawnym z innymi zasadami korzystania z tych dróg. Są to drogi leśne nie udostępnione i drogi leśne udostępnione do ruchu publicznego.

2. Wprowadzona ramowa treść regulaminów korzystania z dróg leśnych i dróg leśnych udostępnionych do ruchu publicznego, daje możliwość, poza wskazanymi obligatoryjnymi punktami, dostosowania ich treści do lokalnie panujących warunków, poprzez wprowadzenie dodatkowych zapisów, pod warunkiem ich zgodności z ogólnymi postanowieniami zarządzenia, którego omawiane regulaminy są załącznikami. Określenie ramowa treść oznacza, że stanowi ona szkielet regulaminu, który można dostosować/rozbudować. Należy pamiętać by kody QR umieszczone na tablicach informacyjnych odsyłały do właściwego regulaminu na stronie nadleśnictwa.

3. Przez zorganizowanie miejsc postojowych i parkingów na terenie leśnym w bezpośrednim sąsiedztwie drogi publicznej rozumie się sytuację, gdy po zjeździe z drogi publicznej dojazd do miejsca postojów pojazdów (tzw. parkingu leśnego) odbywa się drogą leśną, która poza dojazdem do ww. miejsca nie jest udostępniona do ruchu publicznego. W takiej sytuacji na końcu wyznaczonego miejsca postoju pojazdów należy postawić tablicę informacyjną TL-1.

4. Uregulowania dotyczące porozumień z podmiotami zewnętrznymi w zakresie utrzymania przez nich udostępnionych dróg leśnych oznaczają sytuację, gdy z drogi udostępnionej do ruchu publicznego korzysta podmiot prowadzący działalność komercyjną, np. ciężki transport samochodowy (do żwirowni, kamieniołomu, co skutkuje dużą ilością pojazdów wysokotonażowych, które niszczą drogę). Sytuacja dotyczyć może również porozumień z samorządami, które wykorzystują drogę leśną jako dojazd dla mieszkańców miejscowości przy udostępnionej drodze, itp. Są to okoliczności, w których zarządca jest uprawniony do zawarcia szczególnego porozumienia z zewnętrznym podmiotem, zawierającego uregulowania dotyczące remontów i utrzymania przedmiotowej drogi, lub wskazanego odcinka drogi.

5. Definicje niektórych pojęć użytych w zarządzeniu:

- drogowskaz – zastosowanie oznakowania zgodnego z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczenia na drogach;

- tablica kierunkowa – oznakowanie, o którym mowa w rozdziale 7.5. Księgi Identyfikacji Wizualnej Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe;

- tablice informacyjne – tablice opisane w załączniku nr 2 i nr 4 do zarządzenia.

6. Właściwym rozwiązaniem dla udostępnianych dróg leśnych, uzgodnionym w Biurze Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, jest zastosowanie „strefy ruchu" – znak drogowy D-52. Istotne znaczenie, z uwagi na zachowanie zgodności z przepisami kodeksu ruchu drogowego ma kolejność ustawienia znaków pionowych, opisana w załączniku 5 do zarządzenia. Jako pierwszy musi zawsze występować znak – tablica informacyjna TL-2, a dopiero po nim może być posadowiony znak D-52 (strefa ruchu) wraz z B-33 (ograniczenie prędkości). Ustawienie znaków w odwrotnej kolejności jest niezgodne z przepisami kodeksu ruchu drogowego (w obrębie strefy ruchu nie powinno się stawiać oznakowania innego niż wynikające z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dna 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczenia na drogach; tablica TL-2 postawiona w strefie ruchu nie ma „mocy prawnej").

7. Czasowe wyłączenie z udostępnienia drogi leśnej nie może być dłuższe niż 1 rok, co oznacza, że wyłączenie z udostępniania do ruchu publicznego drogi leśnej trwające/przewidziane ponad wskazany okres obliguje do zmiany zarządzenia nadleśniczego o drogach udostępnionych.

8. Obowiązek usunięcia oznaczeń zawierających skrót „ALP" oraz wyrażenie „Administracja Lasów Państwowych" jest konieczny, bowiem taki podmiot nie istnieje od ponad 27 lat, tj. od momentu wejścia w życie ustawy o lasach.

9. Obowiązek usunięcia znaków „droga zakładowa", „droga wewnętrzna" oraz innych podobnych, wynika z faktu, że zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych – wszystkie drogi niebędące drogami publicznymi są drogami wewnętrznymi, drogi leśne są drogami wewnętrznymi i nie ma potrzeby ich dodatkowego oznakowania. Ponadto w potocznym obiegu przyjęło się, że droga oznakowana znakiem D-46 (droga wewnętrzna) jest dopuszczona do ruchu, stąd by nie powodować wątpliwości potencjalnych użytkowników, należy usunąć ww. oznakowanie. Usuniecie oznakowania „dróg zakładowych" jest niezbędne, gdyż taka kategoria dróg nie istnieje w przepisach.

10. Zmiana treści rozdziału 7.7 i 7.8 z Księgi Identyfikacji Wizualnej Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe podyktowana jest tym, że opisane tam znakowanie nie jest zgodne z przepisami kodeksu ruchu drogowego."

Asset Publisher Asset Publisher

Back

Leśny turystyczny pierścień wokół Poznania

Leśny turystyczny pierścień wokół Poznania

W dniu 18.05.2023 w Puszczykowie odbyła się trzecia odsłona Regionalnego Forum o Lasach „Lasy warte dialogu” organizowanego przez Regionalną Dyrekcję Lasów Państwowych w Poznaniu. Podczas Forum leśnicy poznańskiej dyrekcji Lasów Państwowych debatowali z zaproszonymi prelegentami i gośćmi oraz wypracowywali podstawy strategii utworzenia turystycznego pierścienia wokół Poznania.

„To kontynuacja wspólnych działań z naszymi Partnerami na poziomie regionalnym, jak i lokalnym, z którymi chcemy razem stworzyć spójną strategię rozwoju dla lasów wokół Poznania. Dla miliona mieszkańców Poznania i aglomeracji poznańskiej lasy są coraz ważniejszym miejscem spędzania czasu, miejscem odwiedzanym w celu rekreacji i odpoczynku. To właśnie w odpowiedzi na potrzeby  mieszkańców, wspólnie z innymi Partnerami staramy się wypracować kanały komunikacji, dzięki którym powstanie strategia mająca sprawić, by las był dostępny dla każdego, dla każdej grupy społecznej i wiekowej; dla osób młodych i starszych. Oczywiście również dla osób z niepełnosprawnościami” – powiedział dr inż. Andrzej Konieczny, dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu.

Wśród zaproszonych prelegentów znaleźli się naukowcy, przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej, Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej, Związku Międzygminnego „Puszcza Zielonka”, Pani Daria Panek-Płókarz autorka bloga „Poznańska Spacerówka”, Maciej Gramacki twórca projektów Zielonego Punktu Kontrolnego w Powiecie Poznańskim i Biuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej Oddział w Poznaniu.

Zdjęcie przedstawia siedzących 9 prelegentów z prezentacją wyświetlaną w tle na ekranie.

„Ogromnym atutem Poznania jest pierścień terenów zielonych otaczających miasto. Miłośnicy natury w granicach powiatu poznańskiego i pozostałych gmin aglomeracji poznańskiej mają do wyboru m.in. atrakcyjne tereny Wielkopolskiego Parku Narodowego, Puszczy Zielonki, Łęgów Rogalińskich, Puszczy Noteckiej i doliny Warty. Lasy wokół stolicy Wielkopolski stanowią przestrzeń najróżniejszych aktywności od spacerów, przez jazdę konną i wycieczki rowerowe po plenery fotograficzne czy imprezy na orientację. Duża popularność spędzania czasu w pięknych okolicznościach przyrody stanowi pozytywny trend, ale jednocześnie wyzwanie, które wymaga dostosowania infrastruktury i stałej współpracy różnych podmiotów  w zakresie realizacji wspólnych inicjatyw na rzecz „zielonej turystyki” - podkreślił Piotr Basiński z Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej.

„Pandemia spowodowała, że coraz więcej rodzin chce eksplorować przyrodę i zaoferować swoim dzieciom dzikie dzieciństwo w kontakcie z naturą. Odpowiednie przygotowanie się do wypraw i dawanie im przykładu od najmłodszych lat pomaga je zmotywować i wzbudzić w nich zainteresowanie otaczającym je światem. Ważne jest, by infrastruktura turystyczna była dostosowana do ich potrzeb, dostępna i wyraźnie oznakowana” - zaznaczyła Daria Panek- Płókarz – autorka bloga Poznańska Spacerówka.

„W planowaniu rozwoju turystyki w lasach ważne jest uwzględnianie dostępności również dla osób z niepełnosprawnościami i seniorów. Niezwykle istotne jest właściwe przeszkolenie osób obsługujących i tworzących tego typu infrastrukturę, by zwiększyć ich świadomość w tym zakresie. Warto wzorować się na doświadczeniach z innych krajów, które pokazują, że takie dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami jest jak najbardziej możliwe i funkcjonalne” - powiedziała prof. dr hab. Alina Zajadacz (UAM) i dr Sandra Wajchman-Świtalska (UPP).

 

Warto zauważyć, że:

  • Od 20 lat Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Poznaniu, podobnie jak inne jednostki Lasów Państwowych w całym kraju, prowadzi darmową edukację leśną dla społeczeństwa;
  • Co roku na terenie poznańskiej dyrekcji Lasów Państwowych w takich zajęciach bierze udział blisko 250 tys. osób w różnym przedziale wiekowym;
  • Na terenach leśnych poznańskiej dyrekcji mamy blisko 2 tys. km szlaków turystycznych (nawiasem mówiąc to długość trasy z Poznania do Barcelony);
  • Dysponujemy liczbą ponad 300 parkingów leśnych i miejsc postojowych, które są przeznaczone dla wszystkich chętnych odwiedzających lasy.

Grafika przedstawia logo Regionalnego Forum o Lasach.

„Wzrastający trend zainteresowania społeczeństwa na obszarach atrakcyjnych przyrodniczo wynika również z zamknięcia, jakiego doświadczyliśmy w trakcie pandemii. Ważny jest tutaj również aspekt dostępności ekonomicznej. Mikroturystyka jest bardziej atrakcyjna finansowo. Warto również dodać, że odpowiednio przeprowadzone kierunkowanie ruchu turystycznego i uatrakcyjnienie istniejącej infrastruktury może pomóc chronić obszary cenne przyrodniczo”- zaznaczył Artur Krysztofiak dyrektor biura Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej.

 

„Koncepcja zagospodarowania turystycznego terenów leśnych wokół dużych miast wynika z wielofunkcyjnej roli lasu, która uwzględnia również ich funkcję społeczną. Dlatego zarządzanie ruchem turystycznym i rekreacyjnym przy wzrastającej antropopresji na lasy ma coraz większe znaczenie” - informował Zbigniew Cykowiak – dyrektor Biura Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej Oddział w Poznaniu.

„Naszym celem jest stworzenie strategii, która pozwoli połączyć i pogodzić wszystkie z powyższych zasobów. Stawiamy sobie za cel, by do roku 2030 zbudować wokół Poznania leśny, turystyczny pierścień, umożliwiający korzystanie z niego przez wszystkich zainteresowanych. Oczywiście nie możemy zapominać o zachowaniu jego walorów przyrodniczych”- powiedział dr inż. Andrzej Konieczny, dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu.

 

Zapraszamy do zapozanania się z pełną transmisją ze spotkania: