Asset Publisher Asset Publisher

Organizacja Nadleśnictwa

Aby wiedzieć, w którym dziale załatwić sprawę zapoznaj się z organizacją Nadleśnictwa. Będzie łatwiej.

Organizacja Lasów Państwowych, doskonalona przez dziesięciolecia,

opiera się na zasadzie samofinansowania.

Dzięki temu Lasy nie korzystają z pieniędzy podatników.

Leśne jednostki działają na szczeblu ogólnokrajowym,

regionalnym i lokalnym.

Podstawowym dokumentem dla PGL LP jest ustawa o lasach z 28 września 1991 r. Określa ona zasady prowadzenia gospodarki leśnej zarówno przez LP, jak i w lasach innych własności. Strukturę organizacji precyzuje jej statut, wydany zarządzeniem ministra środowiska z 1994 r.

Model zarządzania w Lasach Państwowych oparty jest na trzech szczeblach:

  • Dyrektor Generalny LP powoływany jest przez Ministra Środowiska. Kieruje całą organizacją m.in. przez wydawanie zarządzeń i decyzji.
    Jego biuro stanowi Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych – jednostka centralna.Organem doradczym dyrektora jest Kolegium Lasów Państwowych.

  • Regionalne Dyrekcje LP (17).Do ich zadań należy przede wszystkim nadzór nad podległymi jednostkami, koordynacja działań na swoim terytorium.

  • Nadleśnictwa (431). Prowadzą gospodarkę leśną na podstawie planu urządzenia lasu. Kierujący jednostką nadleśniczy odpowiada za stan lasu na swoim terenie. Nadleśnictwa dzielą się na leśnictwa.

Nadleśnictwo jest podstawową, samodzielną jednostką organizacyjną Lasów Państwowych działającą na podstawie ustawy o lasach. Podlega Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, która prowadzi nadzór i koordynuje działania na swoim terenie. Nadleśnictwa dzielą się na leśnictwa.

Nadleśniczy jednoosobowo kieruje nadleśnictwem, ponosi za nie odpowiedzialność i reprezentuje je na zewnątrz.

Zastępca nadleśniczego odpowiada za całokształt sfery produkcyjnej w nadleśnictwie, kieruje Działem Gospodarki Leśnej i pracą leśniczych

Dział Gospodarki Leśnej prowadzi całokształt spraw związanych z planowaniem, organizacją, koordynacją i nadzorem prac w zakresie selekcji i nasiennictwa, szkółkarstwa, hodowli lasu, ochrony lasu (w tym ochrony przeciwpożarowej), ochrony przyrody i łowiectwa oraz innych działów zagospodarowania lasu, urządzania lasu, użytkowania lasu oraz sprzedaży drewna i użytków ubocznych, postępu technicznego i technologicznego. Dział ten prowadzi również sprawy związane ze stanem posiadania i  ewidencją gruntów oraz udostępnianiem lasu, a także przygotowuje i obsługuje merytorycznie narady nadleśniczego z kierownikami działów i leśniczymi.

Leśnictwa są podstawową jednostką terenową w nadleśnictwie, w której bezpośrednio prowadzona jest gospodarka leśna. Leśnictwem kieruje leśniczy.

Stanowisko do spraw kontroli zajmowane jest w nadleśnictwie przez dwóch inżynierów nadzoru. Inżynier nadzoru kontroluje prawidłowość wykonywania czynności gospodarczych w nadleśnictwie oraz zadania wynikające z ochrony mienia i udostępniania lasu. Wydaje zalecenia w zakresie ustalonym przez nadleśniczego i ściśle współpracuje z zastępcą nadleśniczego poprzez wzajemne konsultacje, zgłaszanie uwag i propozycji.

Główny księgowy wykonuje zadania i ponosi odpowiedzialność w zakresie księgowości, finansów, planowania finansowo-ekonomicznego, analiz, sprawozdawczości, a także organizuje i sprawuje kontrolę wewnętrzną, dokumentów finansowo-księgowych. Główny księgowy kieruje działem finansowo-księgowym.

Dział Administracyjny zajmuje się całokształtem spraw związanych z pełną obsługą administracyjną nadleśnictwa, administrowaniem nieruchomościami, sporządzeniem i realizacją planów budowy i zakupów środków trwałych oraz planem remontów w zakresie infrastruktury. Działem tym kieruje sekretarz.

Stanowisko ds. pracowniczych - Kadry  podlega bezpośrednio nadleśniczemu. Pracownik prowadzi całokształt spraw kadrowych w nadleśnictwie.. Do zadań pracownika należy prowadzenie i nadzorowanie spraw gospodarczo-obronnych, obrony cywilnej, kancelarii tajnej w nadleśnictwie oraz spraw związanych z ochroną tajemnicy państwowej.

Stanowisko do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej podlega bezpośrednio nadleśniczemu. Do zadań pracownika należy koordynacja całokształtu spraw związanych z przestrzeganiem przepisów i zasad bhp w nadleśnictwie, analizowanie przyczyn wypadków przy pracy i skutków chorób zawodowych, a także stanu zdrowotnego załogi, organizowanie badań, szczepień i innej działalności profilaktycznej oraz podejmowanie środków zaradczych w tym zakresie. Zajmuje się ochroną przeciwpożarową w Nadleśnictwie oraz obsługuje punkt alarmowo-dyspozycyjny

Stanowisko do spraw edukacji i promocji podlega bezpośrednio nadleśniczemu. Do zadań pracownika należą: prowadzenie zajęć edukacyjnych, kontakt z mediami, prowadzenie witryny internetowej nadleśnictwa, prowadzenie Ośrodka Rehabilitacji Zwierząt. Zajmuje się zagospodarowaniem turystycznym Nadleśnictwa, protokołowaniem nard i spotkań oraz pozyskuje  zewnętrzne środki finansowe- dotacje z zakresu działalności edukacyjnej i turystycznej. Prowadzi Ośrodek Edukacji Leśnej i Zieloną Szkołę wraz z zapleczem noclegowym.

Posterunek Straży Leśnej jest komórką organizacyjną przy nadleśnictwie, powołaną do zwalczania przestępstw i wykroczeń z zakresu szkodnictwa leśnego oraz wykonywaniem innych zadań związanych z ochroną mienia Skarbu Państwa, będącego w zarządzie Nadleśnictwa. Posterunkiem kieruje Komendant, podległy bezpośrednio nadleśniczemu. Skład osobowy posterunku stanowi strażnik, bezpośrednio podlegli komendantowi posterunku.

 


Asset Publisher Asset Publisher

Back

Społeczna odpowiedzialność Lasów Państwowych

Społeczna odpowiedzialność Lasów Państwowych

To, co czynimy dla lasu, czynimy także dla ludzi.

Oddajemy w Państwa ręce publikację, która pozwala spojrzeć na Lasy Państwowe z nieco innej perspektywy. Jest to perspektywa odpowiedzialności społecznej. Krajowe przepisy najogólniej definiują rolę naszej organizacji jako powołanej do prowadzenia gospodarki leśnej oraz gospodarki związanymi z nią nieruchomościami i ruchomościami. Te bardzo ogólne stwierdzenia odnoszą się w istocie do ¼ powierzchni kraju, która stanowi najcenniejszy depozyt polskiej przyrody. Lasy Państwowe zostały powołane niemal sto lat temu. Swój wkład w ich obecny kształt wniosło kilka pokoleń profesjonalistów. Tak jak zmieniały się w tym czasie oczekiwania społeczne, tak też ewoluowały Lasy Państwowe. Dziś, w Polsce XXI wieku, Lasy Państwowe prowadzą niezwykle szeroki zakres działań będący odzwierciedleniem współczesnych potrzeb i oczekiwań. Wyrazem odpowiedzialności społecznej jest wielofunkcyjny charakter gospodarki. Leśnik równoważy przyrodniczą, społeczną i gospodarczą funkcję lasów. To niełatwe i odpowiedzialne wyzwanie, któremu Lasy Państwowe potrafią skutecznie sprostać. Jesteśmy świadomi, jak ważna jest możliwość korzystania z lasów, toteż udostępniamy je, ale też nie zapominamy, że lasy są kluczową dla kraju ostoją różnorodności biologicznej. Każda z tych funkcji jest pochodną innych, każda
determinuje i wspiera następne. Ich rozdział byłby de facto osłabieniem każdej z nich. Gospodarka leśna realizowana przez Lasy Państwowe jest prospołeczna. Taki charakter ma planowanie, któremu towarzyszą konsultacje społeczne, a całość dokumentacji będącej podstawą działalności nadleśnictw jest udostępniana publicznie. Sama działalność nadleśnictw, charakter i skala zabiegów gospodarczych, dalekie od komercji, stawiają na pierwszym planie potrzeby lasu i ludzi. Prospołeczny wymiar ma system sprzedaży drewna, który jest gwarantem stabilności dla liczącego się na świecie sektora drzewnego. Działaniem na rzecz wszystkich Polaków jest edukacja i najnowsze narzędzia służące do informowania o lasach. Zdrowe lasy to zdrowy człowiek.To, co czynimy dla lasu, czynimy także dla ludzi. Dziś, kiedy mamy do czynienia z postępującymi zmianami klimatu, utrzymanie trwałości lasów i powiększanie ich obszaru jest jedną z najskuteczniejszych, najbardziej efektywnych odpowiedzi na klimatyczne
aberracje. A to przecież nasze zasadnicze działanie. O tym i innych zadaniach, które realizują Lasy Państwowe, dowiedzą się Państwo z raportu.